FOTOGRAFIA, FOTOPOWIEŚCI, O OBRAZIE, Życie codziennie

Zdjęcia nocą i malowanie światłem – tryb manualny i bulb

Jak zawsze we wstępie, muszę Wam napisać, byście tego posta nie traktowali jak poradnika, bardziej zwierzenia osoby zafiksowanej na punkcie fotografii. Ilekroć próbowaliśmy się rozminąć i byliśmy na siebie obrażeni, niebawem znów padaliśmy sobie w objęcia. Mowa oczywiście o mnie i moim aparacie… Tym razem padło na zdjęcia wykonywane nocą. Wierzcie lub nie, ale to prawdziwa frajda.

Od jakiegoś czasu fotografuję wyłącznie w trybie manualnym, na którym sama ustawić mogę wartość przesłony, czas oraz wartość ISO. Tylko w ten sposób nauczymy się pewnych zależności, o których nie będziemy mieć pojęcia korzystając z niektórych trybów automatycznych. Tryb, do którego ostatnio zajrzałam to BULB, którym sami decydujemy o czasie naświetlania. Migawka aparatu będzie otwarta tak długo, jak długo będzie trzymany spust migawki.

W trybie manualnym najdłuższym czasem naświetlania jest 30 sekund. Czasem przydaje się jednak ten czas wydłużyć. 10, 15, 30 sekund, lub dłuższy czas przydają się między innymi podczas malowania światłem, lub wykonywania zdjęć nocą (zdjęcia miasta, ruchliwych ulic, lub nieba).

Czego potrzebujemy?

  • aparatu z trybem manualnym
  • statywu
  • ciemności
  • punktowego światła (laser, latarka, światełka LED, przejeżdżające auta, rowery itp.)
  • dodatkowej latarki lub lampki (opcjonalnie do podświetlenia konkretnego przedmiotu lub modela na zdjęciu jeśli fotografujemy w zupełnej ciemności, nie dotyczy jeśli na zdjęciu mają być widoczne tylko świetlne rysunki)

Ustawienia aparatu

  • ISO 100, lub 200
  • przesłona (w zależności od tego jakie inne walory zdjęcia chcemy podkreślić)
  • czas od 10 i 15 sekund wzwyż w zależności od efektów, które chcemy uzyskać

 

Malowanie światłem

Zdjęcie pierwsze wykonywane było w zupełnie ciemnym pomieszczeniu. Ostrość ustawiamy manualnie przełączając się na manual focus (w ciemności auto focus wariuje). Przy ustawieniu parametrów widocznych pod zdjęciem podświetlamy te obiekty kompozycji, które mają zostać wyeksponowane. Aparat ustawiony jest na statywie. Dodatkowo ustawiamy samowyzwalacz lub używamy wężyka spustowego by w momencie naciskania spustu migawki nie poruszyć aparatem.

Zdjęcie kompozycji z zajęć u pana Krzysztofa Dumki w Pabianickim MOK-u, na które uczęszczam z siostrą, bardzo polecam!
Canon 70 D, ogniskowa 50 mm, f/5.6,  ISO 200, czas 15 s.

Na zdjęciach poniżej zależało mi na pokazaniu świetlnego śladu. Użyliśmy do tego latarki LED, świateł ruchu miejskiego (auta i tramwaj).

Moje dziecko i siostra kręcący się z latarką na karuzeli w parku Juliusza Słowackiego w Pabianicach
Canon 70 D, ogniskowa 18 mm, f/11,  ISO 200, czas 54 s (bulb)

Mój małż uciekający z latarką po Parku Słowackiego w Pabianicach
Canon 70 D, ogniskowa 18 mm, f/11,  ISO 100, czas 61 s (bulb)

Fabryka Wełny przy ulicy Lipowej i Grobelnej w Pabianicach oraz przejeżdżająca przed hotelem miejscowa policja.
Canon 70 D, ogniskowa 18 mm, f/22,  ISO 200, czas 30 s

Auta pędzące aleją Mickiewicza w Łodzi.
Canon 70 D, ogniskowa 18 mm, f/22,  ISO 100, czas 24 s

Stajnia Jednorożców w Łodzi
Canon 70 D, ogniskowa 18 mm, f/22,  ISO 100, czas 20 s

Ludzie duchy w ruchu miejskim

Jeśli podczas zdjęć ruch uliczny mocno nam doskwiera, lub jeśli po prostu chcemy w ciekawy sposób przedstawić ruch używamy do tego dłuższego czasu otwarcia migawki. W zależności od tego jak szybko przemieszczają się przechodnie będzie to inny czas. Na zdjęciu z parku na kilkanaście sekund weszłam w kadr zdjęcia i stałam nieruchomo po czym wyszłam z niego. Znaczenie ma tutaj długość stania nieruchomo w stosunku do całego czasu naświetlania.

Księżniczka Paskuda w pabianickim parku im. Juliusza Słowackiego. Podobno nawiedza go nocą do dziś.
Canon 70 D, ogniskowa 18 mm, f/11,  ISO 200, czas 31 s

Julian Tuwim i duchy Łodzi. Ulica Piotrkowska.
Canon 70 D, ogniskowa 35 mm, f/11,  ISO 100, czas 10 s.

Rozmycie płynącej wody

Zdjęcie poniżej nie jest najlepszym przykładem na to co chciałam Wam pokazać. O wiele lepszy okazałby się wodospad, strumień i bardziej rwąca rzeka. W zależności od tego jak bardzo duży efekt rozmycia wody chcemy uzyskać musimy zastosować odpowiednio długi czas otwarcia migawki. Postaram się niebawem dodać jeszcze jedno zdjęcie do tej konkretnie kategorii.

Dobrzynka – rzeka przecinająca Pabianice. Park im. Juliusza Słowackiego w Pabianicach.
Canon 70 D, ogniskowa 55 mm, f/11,  ISO 100, czas 87 s

autorka

1 thought on “Zdjęcia nocą i malowanie światłem – tryb manualny i bulb

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *